Historie, bezpečnost autoskel

Autosklo musí splňovat náročné bezpečnostní požadavky na jeho pevnost a tříštivost. K výrobě bočních a zadních autoskel se používá kalené sklo (do sedmdesátých let se používalo i jako čelní), které se vyznačuje vysokou tvrdostí při zachování nízké hmotnosti, ale v případě jeho poškození se rozpadne na velký počet malých střepů čtvercového tvaru. Tyto střepy totiž nezpůsobují hluboké řezné rány. Tato vlastnost je však u čelních skel nepřípustná (nezřídka se stávalo, že se po úderu kamenem, který byl vymrštěn pneumatikou jiného vozu, rozpadlo a zasypalo řidiče sprškou střepů), z tohoto důvodu se v dnešní době používá k výrobě čelních autoskel vrstvené sklo.

Toto sklo je tvořeno dvěma vrstvami (vnější vrstva bývá zpravidla silnější), které jsou spojeny bezpečnostní fólií. V případě úderu kamenem se rozbije pouze vnější vrstva skla, ale sklo se nerozpadne a drží nadále svůj tvar. Ale i v případě větší nehody (např. bažant, srna) fólie zabrání rozpadu skla a drží střepy pohromadě. Většina lidí pak podceňuje nebezpečí vzniklé menším poškozením skla (tzv. hvězdičky), takto narušené sklo nemá dostatečnou pevnost. Tudíž nemůže posádce vozidla zaručit bezpečnost před poraněním od střepů.


Petrohradská 3, Praha 10 | Tel.: 267 184 604, 777 336 921 | Tel./Fax: 267 184 602 | E-mail: autosklosl@autosklosl.cz | © CASANOVA Publishing s.r.o.